Search
  • Éva Szabó

Dolgozói elégedettség: "science fiction" a vendéglátásban?

Updated: Jul 5, 2021

A vendéglátásban tapasztalható állandó munkaerő-hiány, különösen a képzett, értékes munkatársak megtalálása és megtartása állandó küzdelmet jelent, amely az üzlet egészére hatással van. A vendégek elégedettsége közvetlen összefüggésben van a bevétellel, az alapemberek túlhajszoltsága a bizonytalansággal és a fluktuációval.

"Magánéleti problémád van? Legyél vendéglátós és nem lesz magánéleted!”

Van megoldás? Létezhet olyan modell, ahol a tulajdonos, a munkatárs és a vendég egyaránt elégedett? Erre keressük a választ ebben a cikkben.


Okok és okozatok

A vendéglátás az egyik legmagasabb munkaerő-igényű üzlettípus, minden a dolgozókon múlik.

A tudásukon, megbízhatóságukon, a kommunikációs készségükön és hosszan lehetne sorolni, hogy mi minden van hatással az ületmenetre.

A munkatársak keresése és betanítása, a próbanap vagy a tréning az egyik legnagyobb idő- és költségtényezők. Több hét is eltelhet, mire egy új ember teljes értékű munkatárssá válik.

A nagyobb cégeknél a dolgozókkal kapcsolatos folyamatokat külső vagy belső HR munkatárs tartja kézben. Kisebb egységekben a jellemző azonban az, hogy a főnök foglalkozik vele, elvéve az energiát az üzlet vezetésétől.

Így is, úgy is költség: érdemes azon elgondolkodni, melyik éri meg jobban: az állandó új munkaerő keresése és felkészítése vagy a meglévő gárdának jobb munkakörülmények és motiváció biztosítása?


"A szervezeti kultúra meghatározása és a munkaerő menedzsment felépítése az alapja egy stabilan működő üzletmenetnek."

A kisebb cégeknél jellemző a leszidás vagy a pénzmegvonás, ami biztosan nem tesz jót a morálnak.

A dolgozók egymást is lázítják és szembe fordulnak a vezetőséggel.

A multiknál abban hisznek, hogy a dolgozó motiválása és megtartása elsősorban a megbecsültség, a munkakörnyezet és a munkahelyi légkör függvénye, a bérezés csak ezután jön. A rossz morál globálisan több ezermilliárd dolláros kiesést okoz a gazdaságban, míg a fizetésemelés is csak nagyon rövid távon eredményez javulást.

Hosszú távon a stabil, kiszámítható és minél inkább stresszmentes, motiváló környezet hozza a legjobb eredményt. Mindenki ugyanabban a csapatban játszik, tehát mindenkinek ugyanúgy fontosak ezek. Az egységes szabályok segítenek az eligazodásban munkavállaló és üzletvezető részére egyaránt.



Öt alapszabály, amely nélkül nem lehet rendet tartani.


1. Érthető kommunikáció.

- Egy mentes kettest és két tizenhatost a négyesre! Legyen minden világos! Lehet, hogy a vezetők vagy a közvetlen kollégák félszavakból is megértik egymást, de ez nem igaz mindenkire. Alapos és türelmes magyarázattal könnyebb átadni az elvárásokat és az információkat.


2. Írott feladatlista. 1. Áztatás 2. Mosogatás 3. Öblítés 4. Szárítás Egy könnyen értelmezhető és a dolgozó által aláírt munkaköri leírás és feladatlista pszichésen is hat; nem lesz elfelejtett vagy letagadott feladat, a kinyomtatott és kitűzött listák gördülékenyebbé teszik a munkát.


3. Egyértelmű felelősök.

- Miért nem jött lazac? Nem rendelte meg senki?

- Ma nem jövök, tegnap szóltam a Józsinak! Egy feladatkör egy vezetőhöz tartozik, és mindenki pontosan kell tudja, kihez mivel fordulhat.

Minden esetben be kell tartani és tartatni a hierarchia szinteket, nem szabad keresztbe adni az utasításokat és az sem tesz jót, ha egy információ „kering” és nem jut el az érintetthez.


4. Pontos szabályozások. A szabályok értelme, hogy mindenki tudja a dolgát. A pontos szabályzat élhetővé teszi a rendszert. Az alulszabályozottság bizonytalanságot és káoszt eredményez, a túlszabályozottság nem adja meg a kellő rugalmasságot váratlan helyzetben és akadályozza a természetes működést.


5. Megfelelő munkafeltételek. A munkahelyi légkör, környezet, megfelelő eszközpark, higiénia, tréningek, a cég által nyújtott kedvezmények, juttatások, csapatépítő tréningek mind jelentősen hozzáadnak az elégedettséghez. Nem mindegy, hogy a dolgozó örömmel vagy gyomorgörccsel indul-e munkába, jókedvet vagy stresszt visz haza a családjának.


"Egy célzottan megtervezett és kivitelezett szervezetfejlesztéssel nagyon jó eredményeket lehet elérni."

A tapasztalat azt mutatja, ahol mindenki egyformán és egyértelműen tudja, mi a feladata, miért felelős és kinek tartozik elszámolással, milyen ügyben kihez fordulhat, a stabilabb csapat sokkal nagyobb termelékenységgel, végső soron sokkal nagyobb eredményességgel jár. A mosolygós felszolgáló, a pontos, igényes konyha magasabb borravalót, jobb értékelést, több visszatérő vendéget és nagyobb bevételt hoz.

Így a vendéglátásban a dolgozói elégedettséggel és motiválással foglalkozni nem "science fiction", hanem a sikeres üzlet alapfeltétele.


A napjainkban megélt kihívások az üzemeltetőket fejlődésre kényszerítik; van aki megengedheti magának, hogy az általa vezetett munkahely ne legyen vonzó?




38 views0 comments